Vähittäiskauppa 2025 – muutosvoimien keskellä
Vähittäiskauppa on edelleen yksi Suomen merkittävimmistä toimialoista niin työllisyyden kuin kansantalouden näkökulmasta. Alalla työskentelee noin 285 000 henkilöä, ja sen yhteenlaskettu liikevaihto on noin 39 miljardia euroa. Viime vuosina toimiala on ollut taantumavaiheessa, jonka taustalla ovat mm. kiristynyt hintakilpailu, ostovoiman heikentyminen ja kuluttajakäyttäytymisen nopea muutos. Kuluttajien lisääntynyt neuvotteluvoima ja hintatason vaihtelut ovat haastaneet perinteisiä liiketoimintamalleja.
Nykytilanteessa vähittäiskaupan asiantuntijoilta ja johtajilta vaaditaan entistä enemmän: strategista pelisilmää, kustannustehokkuutta, asiakasymmärrystä ja kykyä hyödyntää teknologiaa kilpailuedun rakentamisessa. Erityisesti dataohjautuva johtaminen, personoitu asiakaskokemus ja monikanavainen palvelu ovat keskiössä.
Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos ohjaa alan kehitystä: verkkokauppa, mobiilipalvelut ja logistiikkaratkaisut ovat jo arkea, mutta uutta kilpailua tuovat elämyskeskukset, nopeat noutopisteet ja tekoälypohjaiset suosittelujärjestelmät. Kanta-asiakasohjelmien on kehityttävä yksilöllisemmiksi, mikä edellyttää tehokasta asiakasdatan keruuta, analysointia ja hyödyntämistä liiketoiminnan eri tasoilla.
Suorahaku FMCG- ja vähittäiskaupan avainrooleihin
Talentorin suorahakukonsultit tuntevat FMCG- ja vähittäiskaupan toimintaympäristön sekä alan ajankohtaiset trendit. Pitkä kokemus yhteistyöstä johtavien kuluttajakaupan toimijoiden kanssa auttaa meitä löytämään oikeat osaajat nopeasti – erityisesti silloin, kun haussa on kriittinen asiantuntija tai avainhenkilö.